Az online és a valós önkép Mostanság mindannyian egy kicsit többet vagyunk otthon, mint kellene vagy mint szeretnénk. Remélhetőleg a barátainkkal azért így is tudunk személyesen is találkozni olykor-olykor, de a szociális média és felületei most, hogy kevesebbet lehetünk társaságban, óhatatlanul nagyobb szerepet játszanak életünkben. Ebben a cikkben többek között azt is boncolgatjuk, mennyire lehet egy személyt megismerni, barátságokat építeni egy emberrel az interneten megismert énje alapján. Egy-egy szürkébb hétköznap, hazafelé menet sokszor szoktam magamat szórakoztatni azzal, hogy a tömegközlekedésen utazókat figyelem. Vannak, akik csak álldogálnak, egyesek olvasásra használják ki a hazaút idejét. Sokan viszont a telefonjukba mélyedve utaznak, a telefonozó, szörfölő emberek a közlekedő tömeg egyre nagyobb hányadát teszik ki. Van, aki folyamatosan a telefonját nézi, mások csak egy-egy unottabb pillanatukban veszik elő az eszközt. A közösségi médiában általában a minél pozitívabb benyomás elérése a cél. A felhasználók megtehetik, hogy elrejtik negatívabb, előnytelen tulajdonságaikat, hiszen (remélhetőleg) teljes kontrollt élveznek az általuk megosztott tartalmak fölött. A szociális felületeken sokszor lényegesen bátrabban, bevállalósabban viselkedünk (elég csak a társadalmilag megosztó tartalmak alatt kialakuló kommentháborúkra gondolni), mivel nem szembesülünk a másik fél érzelmi reakciójával, és a többi ember véleményével is csak közvetve, írásban és reakciójeleken keresztül találkozunk. A legtöbb ember a semleges, pozitív tartalom megosztásáért dicséretet, elismerést kap. Általában az is boldogabb lesz tőle , aki lájkol vagy bármiféle pozitív visszajelzést ad a megosztott tartalomra (hiszen kimutatta törődését, szeretetét), csakúgy, mint a tartalom megosztója, mivel visszaigazolást nyer arról, hogy értékes, érdekes tagja a közösségnek. Mindannyiunk társaságában van néhány ember, aki a különböző üzenetküldő alkalmazásokon (Messenger, Snapchat, Slack) érkező üzenetekre azonnal reagál, visszajelzést ad. A folyamatos online jelenlétnek köszönhetően azonban előfordulhat, hogy az egyéb tevékenységekre kevesebb figyelem jut, esetleg néhány tevékenység az odafigyelés hiánya miatt elsikkad. A lájkolás, internetes tetszésnyilvánítás afféle „lelki simogat ás“, visszajelzés is lehet arról, hogy egy közösség elfogadja az egyént. Ameddig a mások irányába való megfelelni vágyás nem válik kényszerré, a szociális média használata boldogabbá is teheti az egyént, ezen kívül egy jól felépített közösségi média jelenlét nagy előnyt jelenthet ismerkedéskor, de akár a vágyott állás, munka megpályázása során is. Gyakorta megfigyelhető jelenség, hogy a kisebb önbizalommal rendelkező személyek, a negatív visszajelzésre érzékenyebben reagálnak, sokszor akár az adott poszt törlésével. Ha negatív visszajelzéssel találkozunk, fontos észben tartanunk, hogy a kommentelő sokszor a saját feszültségét vezeti le így. Ilyenkor általában elég az, ha megkérdezzük a hozzászólás szerzőjét, hogy mi váltotta ki az elutasító reakciót. Ilyenkor a kommentelő sokszor a bejegyzés törlésével válaszol, mivel nem gondolja végig, hogy valóban jogos volt-e a kritika. A hozzászólás szerzője sokszor azt akarja látni, hogy a visszajelzései bántanak minket, hogy befolyásolni tud minket. Azzal, hogy higgadtan visszakérdezünk, a befolyásolást utasítjuk el, ezzel a visszajelzés írója a legtöbbször nem tud mit kezdeni. Mindannyiunk tásaságában van néhány ember, aki a különböző üzenetküldő alkalmazásokon (Messenger, Snapchat, Slack) érkező üzenetekre azonnal reagál, visszajelzést ad. A folyamatos online jelenlétnek köszönhetően azonban előfordulhat, hogy az egyéb tevékenységekre kevesebb figyelem jut, esetleg néhány tevékenység az odafigyelés hiánya miatt elsikkad. A közösségi médiában kialakított „online képünket“ mi magunk alakítjuk, így valakinek a Facebook- és egyéb profiljaiból valamennyire a személy tulajdonságaira, személyiségére is következtethetünk. Ha egy oldalon kizárólag önreklámozó tartalommal találkozunk, előfordulhat, hogy az oldal készítője olyasmiről akar meggyőzni minket, amiben talán ő maga sem biztos. A közösségi médiában egy személyről kialakult benyomásokat érdemes fenntartásokkal kezelni, hiszen egy internetes böngészés ritkán ad teljes képet egy személyről. A közösségi médiában való jelenlét különösen fontos lehet a közéleti szereplők, ismertebb személyiségek számára is. Ők sokszor egész csapatokat alkalmaznak, akiknek feladata az adott személy megfelelő ábrázolása, a kívánatos benyomás keltése a médiában. A közösségi oldalak súlyát a mindennapi életben jól mutatja, hogy például a karantén miatti korlátozásokat is először közösségi oldalakon jelentették be, még mielőtt a hivatalos értesítés megjelent volna. A nemrégiben lezajlott amerikai elnökválasztás kapcsán is sokat olvashattunk a közösségi oldalak szerepéről a politikában, a közügyekben. Sokunk ma már a hírekre, információkra is különféle közösségi oldalakon tesz szert. Az ilyen jellegű hír- és tartalommegosztás jelentős hátránya, hogy szemben a „hagyományos” internetes híroldalakkal, amelyek mögött legtöbbször szerkesztői csapat áll, a szociális felületeken terjedő híreket gyakran nem ellenőrzik, és sok felhasználó tényként kezeli az ott olvasott, sok esetben hamis vagy információkat ferdítő cikkeket. A hírek, a hírfolyamunkban megjelenő bejegyzések sokszor ismeretlen szerzőktől származnak, ráadásul általában nem fedik le teljesen a valóságot. Egy időben elterjedtek voltak az „Instagram vs.valóság” és ehhez hasonló néven futó kihívások. Ezek olyan fotókat tartalmaztak, ahol a kép alanyai a közösségi médiában róluk fellelhető képek mellé egy mindennapi élet-helyzetben, különösebb előkészületek nélkül készült (valósághű) képet illesztettek. Nem érdemes tehát ismerkedéskor, barátkozáskor kizárólag valakinek a profilja alapján eldönteni (bár az kétségtelen, hogy valakinek a személyiségére a szociális-média jelenlét alapján is következtet-hetünk), hogy milyen ember is valójában, a barátkozást, az élmények közös megélését a barátok társaságában eltöltött időt semmi sem pótolhatja. Még a közösségi média sem. A cikk Szabó Vencel írása.